S O M U C H ! <link rel="shortcut icon" href="http://media.tumblr.com/tumblr_m4i90hCVTq1qdlkyg.gif" type="image/x-icon" /> <link rel="icon" href="http://media.tumblr.com/tumblr_m4i90hCVTq1qdlkyg.gif" />


Mumble Machine


Assalamualaikum . Syahirah Husna . Storyteller . Student . Muslim . Blogger . Inspirit . Be nice here . I'll be nice to you . Thank you .

Home About Stuffs Follow Dash

Tagboard




Bestie


Timeline




Daebak'ers



Credits

Template: NURUL ATIQAH
BS's: ARRIEN INSPIRIT
Owner: SYEIRA HUSNA
Editor: Nana

Nostalgia gadis ketka berziarah~(Insyaalah..ada kebaikannya)
Thursday, August 15, 2013 • 11:18 PM • 0 comments



Aminah menggeliat di sofa. Rancangan Korea yang ditontonnya langsung tidak menggamit perhatiannya.Di tambah lagi dengan kelembapan internet di  kawasan rumah neneknya yang ibarat siput sakit kaki (siput ade kaki ke?)

Well, let go of that.

Tiba-tiba..

"Assalumalaikum, kami datang nak beraya!!!!"
(Echoes to be heard all the villagers)

Telinga Aminah lantas menangkap satu gelombang suara yang baru sahaja ditafsir saraf auditori di klokeanya. Ala...baru tadi satu family lepas,kenapa datang lagi...Tubuh yang sedari tadi bermalas terus tercegat. Mata melilau sekeliling mencari sesuatu.Bawah sofa , takde. Atas meja,takde.


Tudung,TUDUNG!! " Mana kau pergi??!!

Bagaikan sistem pengesan dalam cerita-cerita detektif  Aminah mengesan tudungnya yang terselit di tepi katil.Alhamdulillah....selesai satu masalah.

Tapi bukan itu sahaja masalahnye..

" Anak dara!!!Buat air!!

"Aminah ape bising-bising ni, buat keje kat dapur tu elok2 sket..tetamu dengar nanti!"

"Ape lambat sangat ni, air mana?"

lol

Assalamualikum..Kaifa Halukum..Alhamdulillah..ana bikhair.. :D

Hari raya ke_9..tak ada tetamu..well..semua dah kerja..

Enjoy the story??Ade yang tersentap dengan nostalgia ini?

Well..no worry be happy..ni la yang pasti dialami anak-anak dara di luar sana..bukan nak kata semua..tapi bila cerita pasal ziarah-menziarahi ni..mesti  kita, gadis-gadis terhebat dunia ni ade peranan utama!(macam watak utama tv tu..)



Buat air..hidang makanan..cuci pinggan..itu semua mesti  adalah compulsory tasks! Lagi-lagi yang boleh masak..kenalah hidangkan yang sedap2 buat tetamu..

"Tapi kan..penat la raye-raye ni..asyik kene layan tetamu  je, semalam dah penat beraya,hari ni kena layan orang berziarah, hmmm..,"

Mesti korang semua penah rasa benda ni. Lagi-lagi yang family ada ramai saudara.Kalau tak terluah dengan perkataan pon, mesti korang pernah terdetik di hati. Kan? Well, tepuk dada tanya selera..

Syeira tak tuduh seseipa pon..sebab syeira pon dua  kali lima jugak..

Asal datang orang mesti merungut tak tentu pasal...(ini saya, harap maklum_maaf, mama!)

Cuba kita bina istana kat awan jap.. (building castles in the air.._daydreaming )sebenarnya kalau kita tolong mak ayah kita, sekurang-kurangnya homechores skill kita menaik kan? Buat air, kemas rumah. Bukankah gitu.. Lagilah kalu dah selalu buat..terus jadi lali dan bile kate suruh buat kerja rumah, hmmmh! petik jari je la! Alah bisa tegal biasalah katekan!

One more, kita pun boleh mengeratkan sillaturrahim dengan saudara2 kita..Mungkin kita ada saudara yang rapat, dan yang jauh2..Bila kita layan tetamu, sembang2 dengan saudara sebaya,,tidakkah 'mengerat' gitu?
Yang tua dihormati,yang muda disayangi.

Anyway, kita kena ingat. Insyaallah,tetamu inilah yang akan doakan kesejahteraan kita.Ucapan Assalamualaikum, Salam sejahtera ke atas kamu pun doa bukan?

Jadi, kita kenalah sentisasa hormat tetamu kita. Boleh? Mesti boleh..Insyaallah, jika kita hormati orang lain,orang lain.:)

Jadi? jangan rungut-rungut. Kalau nak pun,jerit dalam hati  je. Maniskan diri dengan senyeman..jangan masamkan dengan muncungan.Last sekali, ikhlas kan hati dalam setiap yang kamu lakukan.Insyaalah, ada ganjarannya.

:) - Smile, It's Beautiful!

-Adios! Assalamualikm. And Happy Eid!-
'




+ +

Post a Comment




? ?